Is alcohol voor minderjarige illegaal bij een privé feest?

Ik geef samen met mijn vrienden een feest omdat we achttien worden. Hier zal dus waarschijnlijk alcohol bij aanwezig zijn. Maar het probleem is dat veel van onze vrienden nog niet achttien zijn geworden. Ik vroeg me dus af of wij in de problemen zou kunnen komen omdat wij minderjarige zijn die aan minderjarige alcohol geven. Voor de informatie het is in mijn vriendin der huis misschien verandert dat de zaak, ik weet het niet.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dranken
6.6K
Amadea
4 jaar geleden
Bedoel met "vriendin der huis" dat zij zelfstandig woont, niet meer bij haar ouders in huis?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Vriendin der huis" betekent o.a. in Brabant "Het huis waar de vriendin woont (wél of niet zelfstandig)"
LeonardN
4 jaar geleden
@Amadea kan je aangeven wat het verschil uit zou maken, of waarom je denkt dat dit van belang is?

Antwoorden (1)

Nee, in eerste instantie is dat niet illegaal.

Aan minderjarigen mag volgens de wet geen alcohol verkocht worden.
Minderjarigen mogen geen alcohol in horeca drinken of alcohol bij zich hebben op straat.
Waar de wet echter niks over zegt is minderjarigen die thuis/op privéterrein alcohol drinken.

https://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/171277-jonger-dan-18-en-alcohol-wat-mag-wel-en-niet.html

Drinken in privéomgeving

Veel mensen denken dat na de wetswijzigingen in 2014 het verboden is voor jongeren onder de 18 om alcohol te drinken. Dit is niet waar, wanneer er alcohol genuttigd wordt op privéterrein is dit nog steeds toegestaan. Dit betekent dat jongeren geen alcohol mogen kopen en het niet op straat bij zich mogen hebben maar ze het thuis wel mogen drinken.

Toch kan het als het te ver gaat tot een veroordeling komen, en dan vooral van de ouders/toezichthouders op dat feest.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/3049305/Rechter-Den-Haag-straft-moeder-nadat-14-jarig-meisje-laveloos-raakt-op-feest-in-De-Lier

Privéfeestje

Nu is het zo dat je pas vanaf je 18de alcohol mag kopen. De rechter benadrukte echter dat het niet verboden is om alcohol te schenken op een privéfeestje, ook al zijn daar minderjarigen. Dat feit wordt de vrouw dan ook niet verweten, maar dus wel dat er sterke drank is geschonken en het meisje in het ziekenhuis terecht kwam.